۱۳۸۶ بهمن ۱۳, شنبه

مایکروسافت پیشنهاد خرید یاهو را ارائه کرد



شرکت مایکروسافت به شرکت یاهو پیشنهاد داده که حاضر است این شرکت را به قیمت 44.6 میلیارد دلار بخرد

این پیشنهاد که روز جمعه در نامه ای به هیات مدیره یاهو ارائه شده، 62 درصد بیشتر از ارزش سهام شرکت یاهو در پایان روز پنجشنبه است.

یاهو اوایل این هفته اعلام کرد سودش از آنچه پیش بینی می شد کمتر خواهد بود و نیز اعلام کرد در سال جاری 300 میلیون دلار دیگر هزینه خواهد کرد تا شرکت را احیا کند.

یاهو در سال های اخیر رقابت شدید و دشواری با شرکت گوگل داشته است، شرکتی که از جهاتی رقیب مایکروسافت نیز هست.

کوین جانسون، از مدیران مایکروسافت، بعد از اعلام این خبر گفت شرکتی که از ترکیب این دو شرکت ایجاد شود بهتر می تواند با گوگل رقابت کند.

آقای جانسون گفت: "در حال حاضر، بازار [جستجو و تبلیغات اینترنتی] روز به روز بیشتر در انحصار یک بازیگر قرار می گیرد."

شرکت یاهو نیز تایید کرده که پیشنهاد مایکروسافت را درسافت کرده و هیات مدیره یاهو این پیشنهاد را "با دقت و به سرعت و در چارچوب برنامه های استراتژیک یاهو" بررسی کرده و تصمیمی را که "بیشترین سود را در طولانی مدت برای سهامداران داشته باشد"، اتخاذ می کند.

اگر یاهو پیشنهاد مایکروسافت را بپذیرد، احتمالا سازمان های نظارت بر رقابت در بازار، هم در اتحادیه اروپا و هم در آمریکا، این قرارداد را بررسی خواهند کرد.

مایکروسافت گفته است سهامداران یاهو می توانند انتخاب کنند که پول نقد دریافت کنند و یا سهام شرکت را.

تیم وبر، دبیر اقتصادی وب سایت خبری بی بی سی، می گوید: "آنچه در نهایت ازدواج این دو شرکت را باعث شد، ظهور و پیشرفت گوگل بود. گوگل در نقش یک شرکت تولید کننده نرم افزار، رقیب مایکروسافت است و در نقش یک وب سایت اینترنتی، رقیب یاهو."

در نامه مایکروسافت آمده سات که این شرکت یک سال پیش هم پیشنهاد مشابهی به یاهو داده بود، اما مدیران یاهو در آن زمان این پیشنهاد را رد کردند، چون مطمئن بودند که تغییرات ساختاری که در آن زمان در شسرکت داده بودند، به بهتر شدن وضع منجر خواهد شد.

در نامه مایکروسافت آمده است: "یک سال گذشته است، و موقعیت رقابتی [یاهو] بهتر نشده است."

در صورتی که این معامله انجام شود، هم بازار نرم افزار و هم بازار اینترنت به رقابت دو شرکت بزرگ مایکروسافت و گوگل تبدیل خواهد شد.

منبع (بی بی سی فارسی):

http://www.bbc.co.uk/persian/business/story/2008/02/080201_bd-microsoft-yahoo.shtml

هیچ نظری موجود نیست: